مدیریت صحیح اسپانیا در کنترل کرونا

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، در حالی که گسترش ویروس کرونا در دنیا به فراگیرترین بحران انسانی دهه های اخیر تبدیل شده و همه کشورها را به نبردی تمام عیار در ابعاد اجتماعی، روانی، بهداشتی و مالی فرا خوانده است، تجربه مدیریت دولت اسپانیا و افزایش آمادگی نظام سلامت این کشور در کنار مشارکت بالای شهروندان و کنترل نسبی بیماری همه گیر در این کشور اروپایی می تواند درس های زیادی را برای مقابله با این بیماری بیاموزد.

مدیریت صحیح اسپانیا در کنترل کرونا

جولان ویروس نوظهور کرونا که پس از چین، به کشورهای اروپا رسید، ایتالیا و اسپانیا را در صدر دو کشور نخست درگیر در فهرست دنیای قرار داد. اگرچه از هفته های نخست گسترش بیماری، دولت اسپانیا به دلیل تاخیر در عملکرد در کانون انتقادها نهاده شد اما از روز 14 مارس (24 اسفند) برای نخستین بار شرایط فوق العاده خاطرنشان کرد و به مبارزه با این ویروس ناشناخته پرداخت.

اسپانیا اکنون نهمین کشور دنیا با بیشترین شمار مبتلایان به کروناست؛ تا به امروز بیش از 307 هزار نفر در این کشور به کووید-19مبتلا شده و بیش از 28 هزار و 400 نفر نیز از این بیماری جان باخته اند.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان دنیای بهداشت هفته گذشته با حضور در مراسم گرامیداشت جانباختگان کرونا در اسپانیا، مدیریت این کشور در مقابله با بیماری همه گیر را مثال زدنی دانست و گفت: اسپانیا و فرانسه هر چهار ویژگی اساسی پاسخ به پاندمی را دارا هستند؛ مدیریت قوی، مشارکت اجتماعی شهفرایندان، مهار انتقال و نجات جان بیماران.

مقام های اسپانیا به همراه سران نهادهای اروپایی روز پنج شنبه یاد قربانیان کرونا را گرامی داشتند. در این مراسم بعضی سران نهادهای اروپایی همچون شارل میشل رئیس شورای اروپا، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون و داوید ساسولی سخنگوی مجلس اروپا هم حضور داشتند؛ شارل میشل نیز در صفحه توئیتر خود با تقدیر از عملکرد قهرمانانه کادر بهداشتی در این کشور نوشت که اروپا همیشه در کنار اسپانیا می ماند.

تدابیر دولت در روبروه با موج نخست کرونا

با ثبت نخستین موارد ابتلا به کووید-19 زنگ های خطر در اسپانیا به صدا درآمد و از روز 14 مارس (24 اسفند) مردم را برای یک دوره سه ماهه به قرنطینه خانگی برد. براساس اطلاعات شرکت گوگل در مورد میزان تردد افراد در 131 کشور که به دلیل شیوع کرونا قرنطینه خاطرنشان کردند، شهفرایندان اسپانیایی با به حداقل رساندن جابجایی های درون شهری، اهتمام خود نسبت به حفظ قرنطینه خانگی را نشان دادند.

اسپانیا نیز همچون بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، شاهد تجربه ای بی سابقه بود که تا پیش از آن از تصور همگان خارج بود؛ قرنطینه اجباری شهفرایندان، منع رفت وآمد درون شهری، توقف کامل پروازها و مسافرت های بین شهری، تعطیلی سراسری فعالیت های مالی، کاهش تدریجی محدودیت ها و اعلام روزانه آمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری همه گیر همه و همه از چالش هایی بود که در این مدت، زندگی شهفرایندان و مدیریت دولت اسپانیا را دستخوش تغییرات اجتناب ناپذیری کرد.

به رغم خاتمه شرایط هشدار و از سرگیری کامل فعالیت های مالی، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا از وقوع احتمالی موج جدید بیماری هشدار داد و مردم را به رعایت توصیه های بهداشتی فراخواند.

از سرگیری تدابیر جدید و آمادگی بیشتر در برابر موج دوم

به گفته متخصصان در موج دوم بیماری همه گیر در اسپانیا از لحاظ سازماندهی نظام بهداشت، شناخت راهکارهای درمانی، آمادگی و تجربه کادر درمان و ظرفیت پذیرش بیمارستان ها با سناریویی کاملا متفاوت نسبت به موج اول در ماه مارس (اسفند- فروردین) روبرو هستیم؛ به اعتقاد کارشناسان اگرچه روش های درمانی کووید-19 در مقایسه با اسفند تغییر چندانی نداشته است اما شناخت از چگونگی پاسخ این بیماری به داروها افزایش یافته است.

در اسپانیا که بازگشایی ها و بازگشت به زندگی عادی در اولین روزهای خروج از قرنطینه به سرعت پیش می رفت، این فرایند دوباره با افزایش مبتلایان کند شده است. دولت اسپانیا در بعضی مناطق توریستی از جمله جزیره مایورکا تدابیر ویژه ای برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اتخاذ نموده است به طوری که از این پس مکان های گردشگری این جزیره تعطیل خواهند شد.

در منطقه کاتالونیا، در شمال اسپانیا نیز بسیاری از بخشداری ها و روستاها دوباره قرنطنیه شده اند. نزدیک به 200 هزار خانوار در منطقه کاتالونیا دوباره به دوران قرنطینه بازگشته اند؛ دولت منطقه ای کاتالونیا از میلیون ها ساکن این منطقه خواسته است تا با توجه به افزایش دوباره شمار مبتلایان کووید-19 در خانه بمانند؛ به این ترتیب جمعیت حدودا 4 میلیون نفریِ ساکن کلانشهر بارسلون تنها برای انجام فعالیت های ضروری خانه های خود را ترک می نمایند.

در حال حاضر استفاده از ماسک در سطح شهرها همچنین در فضاهای بستۀ عمومی اجباریست و صاحبان کسب و کارهای غیراساسی نیز می توانند مشتریان خود را تنها با قرار قبلی دیدار نمایند. پیش از این نیز از روز شنبه 4 ژوئیه (14 تیر) بعضی از مناطق کاتالونیا از جمله منطقه لریدا، سگریا و گالیسیا با جمعیتی حدود 300 هزار نفر به دلیل شیوع دوباره کرونا قرنطینه شده بودند.

حمایت مالی دولت از خانواده های آسیب پذیر

در بحبوحه شیوع کرونا در اسپانیا، دولت این کشوربه منظور به حداقل رساندن پیامدهای مالی ناشی از بیماری همه گیر در جامعه، حداقل درآمد حیاتی به اقشار آسیب پذیر اختصاص داد.

طبق اعلام مقام های اسپانیایی میزان این درآمد حداقلی که به صورت موقت پرداخت می گردد، ماهیانه حدود 500 یورو است؛ به این ترتیب اقشار آسیب پذیر واجدشرایط، ماهیانه به مدت سه ماه این رقم را دریافت نموده و در صورتی که میان اعضای خانواده، نفر دوم بزرگسالی بدون حقوق نیز وجود داشته باشد، این دریافتی از ماه دوم، 250 یورو افزایش می یابد.

بیماران بهبودیافته همچنان تحت نظر

یکی از بهترین ترفندهای اسپانیا برای کنترل بیماری همه گیر، سیستم تشخیص و پیگیری مبتلایان ویروس کرونا در دوران نقاهت آن ها می باشد؛ تشخیص سریع بیماری و ارجاع مبتلایان به مراکز یاری های اولیه، نه تنها از شیوع شدید بیماری جلوگیری نموده بلکه موجب کاهش موارد مراجعه به بیمارستان ها می گردد. کاربرد این شیوه پیشگیرانه در جلوگیری از شیوع دوباره کووید-19 به اندازه ای پراهمیت است که آزمایش مثبت چندین بیمار تحت نظر با اقدام سریع کادر درمان و قرنطینه این افراد در جزایر قناری، والنسیا، اندلوسیا و همچنین سئوتا روبرو شد.

ابتکار عمل کاتالونیا برای مهار کرونا

خاکوبو مندیروز مدیر مرکز پایش ویروس کرونا در ایالت کاتالونیا طی روزهای آینده از رونمایی وب اپلیکیشنی با هدف اعلام علائم افراد مبتلا اطلاع داد؛ براساس این برنامه تحت وب، فرد به محض مشاهده علائم ابتدایی به مخاطبانی که در روزهای اخیر با آن ها در ارتباط بوده، اطلاع رسانی می نماید تا این افراد نیز گوش به زنگ بوده و خود را قرنطینه نمایند. به گفته مندیروز، قرنطینه موثرترین اهرم مقابله با ویروس کرونا است.

در پی بروز نشانه هایی جدید از دور تازه اوج بیماری کووید-19 و همه گیری ویروس کرونا در اروپا و همچنین عدم دستیابی به واکسن و درمان قطعی این بیماری هزار چهره لزوم مشارکت حداکثری شهفرایندان و عمل به توصیه های ساده بهداشتی و همچنین اهمیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی به عنوان مهمترین سلاح های بشریت در برابر این بیماری بر همگان آشکار شده است؛ بر این اساس هرگونه سهل انگاری و بی توجهی به رعایت اصول و موازین بهداشتی، علاوه بر شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت اجتماعی موجب به خطر افتادن جان دیگران خواهد شد.

در حالی که زنگ خطرها از موج دوم بیماری در بعضی کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا به صدا در آمده است، آمار شمار مبتلایان و جانباختگان به ویروس کرونا در ایران نیز فرایند صعودی را در پیش گرفته است؛ در حال حاضر ایران با ثبت بیش از 273 هزار مورد ابتلا و همچنین افزون بر 14 هزار مورد فوتی بعد از انگلیس در صندلی یازدهمین کشور فهرست دنیای واقع شده است.

ایران در حالی در جهت مقابله با کووید-19 گام نهاده است که تحریم های یکجانبه آمریکا حتی در این دوران بی سابقه نیز به قوت خود باقی مانده است تا جایی که هیچ رسانه خارجی بدون اشاره به اقدامات خصمانه واشنگتن به بازتاب شرایط کرونایی ایران نمی پردازد؛ نبرد در دو جبهه کرونا و تحریم، زبان رسانه ها را به نکوهش آمریکا و تحسین ایران گگردده است.

با نگاهی به رسانه های مختلف عبارت هایی از این قبیل مکرر به چشم می خورد: جمهوری اسلامی در حالی در نبرد با کرونا به موفقیت دست یافته است که با تحریم های یکجانبه و غیر انسانی ایالات متحده در بخش بهداشت روبرو است؛ آمریکا در بحبوحه بحران کرونا، تحریم های جدیدی را بر ایران تحمیل نموده است؛ اعمال تحریم ها به خودی خود آسیب زننده است و در زمان کنونی ناشی از گسترش بیماری، تحریم های آمریکا علیه ایران رفتاری غیراخلاقی و ناقض حقوق بشر است؛ تحریم های کاخ سفید، ایران را در جهت خودکفایی در فراوری آزمایش های تشخیص سریع بیماری و دستیابی به داروهای موثر قرار داد. ،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "مدیریت صحیح اسپانیا در کنترل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت صحیح اسپانیا در کنترل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید