زایدویدین Zidovudine ، Lamivudine

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، این 2 دارو برای درمان عفونت های HIV مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه ممکن است این داروها سبب درمان عفونت HIV به طور کامل نشوند. اما می توانند سبب کاهش فراوری ویروس گشته و در نتیجه از اندازه آسیب های وارده به سیستم ایمنی بدن بکاهند. برای تأثیرات بیشتر 2 دارو باید به طور منظم و طولانی مدت از آنها استفاده نمود.

زایدویدین Zidovudine ، Lamivudine

زایدویدین Zidovudine / Lamivudine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Epivir, Retrovir

دسته دارویی : داروی درمان عفونت های HIV

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو

این 2 دارو برای درمان عفونت های HIV مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه ممکن است این داروها سبب درمان عفونت HIV به طور کامل نشوند. اما می توانند سبب کاهش فراوری ویروس گشته و در نتیجه از میزان آسیب های وارده به سیستم ایمنی بدن بکاهند. برای تأثیرات بیشتر 2 دارو باید به طور منظم و طولانی مدت از آنها استفاده نمود.

اشکال دارو : قرص

زمان مصرف دارو : هر 12 ساعت یکبار

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : یک قرص

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی مصرف این دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منتهی شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این 2 دارو می توان به تهوع، استفراغ، سردرد و اسهال اشاره کرد. در ضمنً عوارضی همچون خستگی و کوفتگی تنگی نفس رنگ پریدگی هم ممکن است حادث شوند که نمایانگر شدت بیماری آنمی می باشد.

بعلاوه بروز عوارضی چون زخم گلو و تب می تواند نتیجه کاهش میزان گلبولهای سفید خون باشد اگر پس از مصرف دارو دچار بی حسی و کرختی یا درد غیر طبیعی عضلات یا رنگ پریدگی پوست گشتید و یا شکم درد حادث شدن سریعاً تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید و یا به عفونت های دیگر نظیر هپاتیت B و A مبتلا هستید و یا داروهای دیگری را مصرف می نمایید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون مفید بودن این دارو برای اینگونه زنان ثابت نگردیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو برای این گروه سنی ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : به خاطر احتمال وقوع عوارض منفی کاهش دوز مصرفی مجاز دارو برای این گروه سنی ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : استفاده طولانی مدت از این 2 دارو ممکن است موجب بیماری خونی نظیرآنمی شود.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر به درد مزمن کبدی دچار هستید و یا مسائل غده تیروئید دارید، قبل از مصرف این دارو، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

مصرف دارو برای زنان حامله: خطری برای مصرف این دارو در دوران حاملگی ثابت نشده است.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف برای بچه ها و اطفال: کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: بخاطر احتمال وقوع عوارض، کاهش دوز مصرفی دارو، لازم می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: در طی مدت درمان با این دارو، کنترل منظم این دارو در خون و بعلاوه کنترل میزان نمک های بدن، ضروری می باشد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "زایدویدین Zidovudine ، Lamivudine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زایدویدین Zidovudine ، Lamivudine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید