جنگ میان مردم و اقتصاد است یا ترامپ به همراه فیل هایش،علیه مردم؟

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، تصمیمات اشتباه ترامپ در قبال کرونا، آمریکایی ها را نگران نموده اما او کماکان به اظهارنظرهای خنده دار خودش ادامه می دهد.

جنگ میان مردم و اقتصاد است یا ترامپ به همراه فیل هایش،علیه مردم؟

مهسا مژدهی: نسخه جدید ترامپ برای درمان کرونا همه را شگفت زده نموده است. رئیس جمهور آمریکا رو به روی رسانه ها ایستاد و درمقابل چشمان حیرت زده مدیر بخش علوم و فناوری وزارت کشور و مشاورانش پیشنهاد کرد که مواد ضد عفونی نماینده برای درمان کرونا به بدن بیماران تزریق گردد. جو بایدن در توئیتر برای او نوشت که فکر نمی کردم یک روز باید این را بگویم اما مواد ضد عفونی را به خودتان تزریق نکنید. حالا ترامپ تبدیل به سوژه خنده شبکه های اجتماعی و رسانه ها شده و در عین حال این نگرانی را پیش آورده که افراد ناآگاه از این پیشنهاد مضحک او استقبال نمایند و خطر بالا بگیرد.

مدیریت ضعیف دولت آمریکا

ضعف دونالد ترامپ در کنترل بیماری کرونا حالا دیگر تقریبا برای همه آشکار شده است. اما او هنوز در حال دست و پا زدن برای استفاده از این اتفاق برای بهره برداری های سیاسی است. بسیاری عملکرد رئیس جمهور آمریکا درر قبال ویروس کرونا را فاجعه بار می خوانند و بعضی دیگر معتقدند آمریکا این روزها به حال خودش رها شده است.

ترامپ متهم است که با جدی ندریافت کرونا و پشت گوش انداختن هشدارها در خصوص این بیماری، باعث رشد بی رویه آن در آمریکا شده است. ایالات متحده یکی از بالاترین آمار مبتلایان و کشته شدگان بر اثر کرونا را دارد و بسیاری از آمریکایی ها می پرسند که چرا با وجود اینکه این بیماری به نسبت دیگر کشورها دیرتر به ایالات متحده رسید، در این کشور تدابیری برای مقابله با آن انجام نشد و ترامپ در ماه مارس با گفتن اینکه مسئله ای وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است، آمریکا را فریب داده است.

انتقاد به ترامپ در برخورد با کرونا فرصتی را هم به دموکرات ها داده تا به بی توجهی ها و ناشی گری های او در موقع مبارزه با یک بیماری همه گیر حمله نمایند. در ایالات متحده به دلیل سیستم درمانی و بیمه ها، رسیدگی به بیماران چندان ساده نیست و انتظار می رود با بالاتر رفتن شمار مبتلایان مراکز درمانی و بیماران، با مسائل عدیده ای رو به رو شوند. از سوی دیگر با وجود فرمان های ترامپ برای فراوری یا تهیه دستگاه های تنفسی و تجهیزات مورد احتیاج، این کشور و ایالت های آن با مشکل تامین تجهیزات مواجهند و این باعث می گردد که باز هم این سوال پرسیده گردد که چرا دونالد ترامپ با بی توجهی و دست کم دریافت بیماری، باعث شیوع گسترده آن در آمریکا شد؟

در کنار این موضوعات، مدتی است که ایالات متحده متهم شده دست به سرقت تجهیزات پزشکی از سراسر دنیا میزند و از سوی دیگر دستور ترامپ باعث شده صدور تجهیزات از آمریکا به کانادا و آمریکای لاتین متوقف گردد. این دست از رفتار های رئیس جمهور آمریکا این سوال را هم پیش آورده که ترامپ حقیقتا به دنبال جنگ علیه چیست؟

سوء استفاده برای انتقام از مهاجران و سازمان های بین المللی

به نظر می رسد که رئیس جمهور آمریکا به دنبال این است که از کرونا کلاهی برای خود و علایق نژادپرستانه اش ببافد. او ورود مهاجران به آمریکا را موقتا قطع نموده و در این کشور بسیاری از کسانی که کم تر از یک سال است که وارد آمریکا شده و در بازار کار حضور دارند، از داشتن حمایت اقتصادی دولت محرومند. حالا بعضی حتی در شبکه های اجتماعی با او شوخی می نمایند و می گویند دستور ترامپ برای تزریق مواد ضدعفونی نماینده(که اغلب سفید نماینده ها را در خود دارند) برای این است که مطمئن گردد همه سفید پوست خواهند شد.

از سوی دیگر رئیس جمهور ایالات متحده دست به توقف یاری ها به سازمان دنیای بهداشت زده و در زمانی که نگاه ها به این سازمان برای یافتن یک راه چاره اساسی برای بحران خیره شده، ترامپ سعی دارد ضربه اساسی به کارکرد این سازمان بزند. البته نفرت ترامپ از سازمان های بین المللی و قراردادهای جمعی بر کسی پوشیده نیست و به نظر می رسد او حالا به بهانه بیماری کرونا سعی می نماید تا دست به بی اعتبار سازی این سازمان ها بزند. این اقدامات ترامپ خشم بسیاری را برانگیخته اما بعضی از ناظران هم معتقدند که رئیس جمهور آمریکا کار عجیبی ننموده و تنها به شعاراول آمریکا خودش وفادار مانده است. او درکی از ضرورت حضور سازمان های دنیای در موراد بحرانی ندارد و برای همین است که تنها از هیجاناتش پیروی می نماید.

جنگ داخلی بر اثر کرونا

فدرالیسم در آمریکا ترامپ را حسابی به دردسر انداخته است.ایالت های این کشور بر سر اینکه کدام یک دست به تصاحب وسایل درمانی بزنند با یکدیگر درگیرند و هر یک سعی می نمایند به هر طریق ممکن، سهم بیشتری از تجهیزات پزشکی مورد احتیاج داشته باشند. در حقیقت کرونا تبدیل به جنگی میان ایالت های دموکرات و ایالت های جمهوری خواه در آمریکا شده است . جمهوری خواهان با اصالت دادن به اقتصاد خواهان بازگشایی و عدم قرنطینه هستند و دمکرات ها معتقدند جان انسان ها از آنچه در وال استریت می گذرد اهمیت بیشتری دارد. حدس و گمان ها این است که آمریکا بر اثر کرونا دچار بحران اقتصادی بزرگی خواهد شد و سیل بیکاران بر اقتصاد این کشور فشار بزرگی خواهد آورد و منابع بی سابقه اقتصادی تزریق شده به اقتصاد هم نمی تواند راه چاره این موضوع باشد. برای ترامپ مهم است که برای انتخابات پیش روی آمریکا نظر سرمایه داران را به خود جلب کند، برای همین ترجیح می دهد که هوای سرمایه دارانی که حامی باز شدن کسب و کارها و خروج از قرنطینه هستند را داشته باشد. او مدتی پیش در حالی که معترضان به قرنطینه برای اعتراض به خیابان ها آمده بودند ، در توئیتر از آنها حمایت کرد. این در حالی بود که مقامات بهداشتی در آمریکا می گفتند بازگشایی زودهنگام، می تواند باعث شدت کرونا در آمریکا باشد و این کشور را بیش از پیش درگیر کند.

حمایت ترامپ باعث شد تا اینبار معترضان به قرنطینه با خود سلاح هم بیاورند و با تکیه بر روحیه کابویی خود در خیابان ها وحشت افکنی نمایند و خاطره جنگ شمال و جنوب در آمریکا برای ناظران زنده گردد. در عین حال بسیاری به بالا دریافت درگیری ها میان ایالت ها هشدار داده اند و به این آفت فدرالیسم اشاره نموده و ایالات متحده را در شرف یک اتفاق ترسناک دیده اند. اتفاقی که ترامپ با روحیاتی که دارد، به آن دامن خواهد زد و در صورتی که جرقه آن زده گردد، دیگر قادر به کنترلش نخواهد بود.

دعوای کنگره

کنگره آمریکا در ابتدای ماجرای کرونا دست به تصویب بودجه ای کلان زد.ارزش این بسته اقتصادی دو تریلیون دلار بود که بی سابقه به نظر می رسید. حالا قرار است یک بسته مساعدت اقتصادی برای مقابله با اپیدمی ویروس کرونا به ارزش مجموعا 484 میلیارد دلار هم در نظر گرفته گردد تا بحران اقتصادی ناشی از کرونا پوشش داده گردد. اما با توجه به خیل بزرگ بیکاران و ورشکستگی که در انتظار ایالات متحده است، این ارقام هنوز کم به نظر می رسند. به نوشته بی بی سی کاخ سفید ابتدا خواهان اختصاص 250 میلیارد دلار برای این برنامه شده بود اما دمکرات ها خواهان بودجه بزرگتری برای یاری به بخش های محروم تر شدند. با این حال در خواست آنها برای یاری به بیمارستان ها هنوز عملی نشده. به هرحال رقم تخصیص یافته شده هم به زوری به سرانجام می رسد و بار دیگر کنگره باید بر سر میزان بالاتری به توافق برسد. تعیین نیست که دموکرات ها تا چه زمانی بتوانند جمهوری خواهان را با رقم های پیشنهادی خود قانع نمایند.

اما یک مشکل دیگر هم در کنگره وجود دارد. ترامپ مایل است تا انتخابات ماه نوامبر را به تاخیر بیندازد. کنگره فعلا با این امر مخالف است اما به نظر می رسد که برای رئیس جمهور آمریکا همراه کردن جمهوری خواهان با خود کار سختی نباشد. فعلا رقابت های انتخاباتی در آمریکا تنها به توییتر ختم میگردد. اما بر خلاف آنچه ترامپ برای آن دندان تیز نموده، ریاست جمهوری اش حتی در صورت تعویق در انتخابات امکان پذیر نخواهد بود و در زمان موعود به سرانجام خواهد رسید و معاون اول او به کاخ سفید خواهد رفت. از سوی دیگر بسیار بعید به نظر می رسد که مجلس سنا و نمایندگان که با یکدیگر یکدست هم نیستند، تن به چنین تصمیمی بدهند و در ماه های اینده احتمالا باید شاهد کشمکش هایی در این خصوص باشیم.

کنگره در دو ماه گذشته کوشش نموده تا جور تصمیمات بد ترامپ را با تخصیص بسته های اقتصادی بکشد. اما تعیین نیست که این اقدامات آنها تا چه اندازه بتواند مانع از سقوط اقتصادی آمریکا باشد. در عین حال ترامپ تمام کوشش خود را برای دو قطبی کردن جامعه و استفاده از این دو قطبی به نفع خود در انتخابات ماه نوامبر می نماید. امری که به نظر می رسد ایالات متحده را در شرایط کنونی، دچار مشکل کند.

23/ 312 310

منبع: خبرآنلاین

به "جنگ میان مردم و اقتصاد است یا ترامپ به همراه فیل هایش،علیه مردم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ میان مردم و اقتصاد است یا ترامپ به همراه فیل هایش،علیه مردم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید