سفر به قبرس و بندر پاوس

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، پاوس بندری زیبا و باستانی

منطقه پافوس به عنوان یک مکان گردشگری قبرس و محبوب برای بسیاری تنها در خورشید، دریا و شن و ماسه های ساحل خلاصه می گردد ولی علی رغم مشهور بودن به یک اقامت گاه مطلوب ساحلی، این شهر دارای جاذبه های گردشگری باستانی بسیار ویژه ای است که برای کسانی که می خواهند فعالیت هایی فراتر از لم دادن در ساحل را انجام بدهند، سرگرمی جانبی یک یا دوروزه مناسبی خواهند بود. با خبرنگاران همراه باشید و با چند جاذبه زیبا، باستانی و هنری این شهر آشنا شوید:

سفر به قبرس و بندر پاوس

آیه باراسکوی (Agia Paraskevi)

اگر در پی نقاشی های رنگی دیواری پرزرق وبرق می شد آنگاه این کلیسای دوره بیزانس در منطقه گروسکیپو (Geroskipou) می تواند برترین مکانی برای بازدید شما باشد. قدمت این کلیسا به قرن دهم میلادی بازمی گردد و بازیلیکای آن دارای پنج گنبد است که شکل یک صلیب را به خود گرفته اند و شامل نقاشی های دیواره متعلق به قرن پانزدهم هستند که داستان زندگی عیسی مسیح را روایت می نمایند. در میان این نقاشی ها، ماجرای شام آخر به طور جالبی سالم مانده است؛ با این وجود تماشا نقاشی خیانت و شست وشوی پاهای عیسی نیز در نوع خود جالب و تماشای هستند. رنگ این سه مورد هنوز به صورت شگفت انگیزی تازه به جای مانده است. اگر به گنبد مرکزی نگاه کنید می توانید یک نقاشی دیواری دیگر را مشاهده کنید که در آن مریم مقدس با دستانی به آسمان گرفته شده به نمایش درآمده است.

موقعیت مکانی: گروسکیپو، کتیما

موروفو

اگر به آثار هنری مذاهب علاقه مند هستید نباید بازدید از کلیسای آگیوس ماماس (Agios Mamas) در موروفو (که با نام گیزلیورت یا Guzelyurt نیز شناخته می گردد) را از دست بدهید. این کلیسای زیبا به افتخار قدیس این جزیره ساخته شده است و یکی از جالب ترین مواردی است که در قبرس می توانید آن را مشاهده کنید. نقاشی های دیواری و طرح های روی دیوارهای این بنا به طور ویژه ای تازه باقی مانده اند و در نور کم و اندک محیط داخلی این بنا بسیار زیباتر به نظر می آیند و زرق وبرق طلایی بسیار زیادی دارند. این کلیسا بعلاوه آرامگاه سنت ماماس را نیز در خود جای داده است که باور بومیان بر قابلیت شفادهی ویژه این بنا برای مراجعه نمایندگان است. در کنار این بنا نیز موزه کوچک باستان شناسی موروفو قرار گرفته است که به دلیل داشتن مجموعه ای کوچک و زیبا از عتیقه های سولی و وونی ارزش کافی دارد. موروفو در بخش شمالی قبرس قرار گرفته است و بهتر است که تماشا از آن در قالب یک تور یک روزه به همراه بازدید از منطقه ها باستانی وونی و سولی در شمال غربی مناسب خواهد بود. البته برای رفتن به این مکان باید وسیله نقلیه در اختیار داشته باشید.

موقعیت مکانی: 119 کیلومتری شمال شرقی پافوس

موزه باستان شناسی

دوستداران تاریخ نباید موزه باستان شناسی پافوس را از دست بدهند زیرا این مکان شامل مجموعه ای وسیع از یافته های به دست آمده در این منطقه است. در این مکان می توانید یک ویترین بسیار زیبا و پر شده از عتیقه های قبرس را مشاهده کنید که از دوره نئولوتیک تا دوره عثمانی را شامل می شوند. این مجموعه از چهار اتاق تشکیل شده است.

اتاق شماره یک دارای مجسمه های سفالی رنگ و بت هایی از دوران لمباها (Lemba) و کوزه هایی از پولیس است. در مرکز این اتاق نیز اسکلتی از یک سایت متعلق به لمباها قرار گرفته است. اتاق شماره دو شامل کوزه هایی به سبک باستانی یونانی، مجسمه های متعدد و مجموعه ای باارزش از سکه هایی که به وسیله پادشاهی های مختلف یونانی ضرب شده اند می گردد. اتاق شماره سه نیز خانه تعداد زیادی از تابوت ها و اجسام عجیب وغریب دوران رومیان است که در آن ها یک چشم مصنوعی از جنس مرمر و یک بطری آب داغ از جنس گل وجود دارند. اتاق شماره چهار نیز یافته های مربوط به خانه دیونیسوس را به نمایش گذشته و دوران جدیدتری را پوشش داده است که بیشتر شامل آثار کوزه گری دوران قرون وسطی است.

آدرس: خیابان لئوفوروس جیورجیو، کتیما

منبع: الی گشت

به "سفر به قبرس و بندر پاوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به قبرس و بندر پاوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید