تأثیر فعالیت های بشری در تغییرات آب و هوا

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، کره زمین به طور طبیعی در اثر تابش خورشید گرم می گردد، اما در اینجا منظور ما از گرم شدن زمین، پدیده دیگری است، پدیده ای که به گرم شدن زمین یاری می نماید و شاید اصلاً به آن توجه نداشته باشیم.

تأثیر فعالیت های بشری در تغییرات آب و هوا

تأثیر فعالیت های بشری در تغییرات آب و هوا

نویسنده: سارا خسرویان

کره زمین به طور طبیعی در اثر تابش خورشید گرم می گردد، اما در اینجا منظور ما از گرم شدن زمین، پدیده دیگری است، پدیده ای که به گرم شدن زمین یاری می نماید و شاید اصلاً به آن توجه نداشته باشیم.

منظور از گرم شدن زمین افزایش میانگین دمای زمین است. تغییر آب و هوا در اثر این افزایش دما به وجود می آید. گرم شدن زمین موجب تغییر الگوی بارش باران و برف، افزایش سطح آب دریاهای آزاد و کاهش سطح آب دریاچه ها و تأثیرات وسیع بر گیاهان و حیات وحش و انسانها می گردد.

یکی از مواردی که تا قبل از افزایش فعالیت های بشر، به اسم نوعی ابزار ایمن سازی برای زمین به حساب می آمد گازهای گلخانه ای بودند، یعنی مجموعه ای از گازها که میزانی از انرژی خورشید را در جو زمین نگه می دارند و باعث گرم شدن جو می شوند که شامل بخار آب (H2O)، دی اکسید نیتروژن (NO2)، دی اکسید کربن (CO2)، و متان (CH4) است.

بد نیست بدانید که اگر این گازها در جو نبودند، انرژی گرمایی خورشید مجدداً به فضا بر می گشت و به این ترتیب هوای زمین 33 درجه سانتیگراد سردتر از الان می شد.

اثر گلخانه ای، کره زمین را به میزان ای گرم نگه می دارد که ما انسان ها بتوانیم بر روی آن زندگی کنیم. اما اگر اثر گلخانه ای شدت یابد، ممکن است دمای زمین به قدری زیاد گردد که ما و بقیه گیاهان و جانوران نتوانیم گرمای آن را تحمل کنیم.

شاید باور نکنید که انسانها هم می توانند آب و هوای زمین را تغییر دهند. دانشمندان می گویند بیشتر فعالیتهای انسان ها گاز گلخانه ای فراوری می نماید. پس از انقلاب صنعتی و اختراع انواع ماشین آلات صنعتی، انسان ها با فعالیت های کشاورزی و صنعتی چهره زمین و آب و هوای آن را دگرگون ساختند.

با آغاز انقلاب صنعتی روش زندگی مردم عوض شد. قبل از آن میزان گازهای گلخانه ای در جو کم بود، اما با رشد جمعیت و افزایش استفاده از نفت و زغال سنگ ترکیب گازهای اتمسفر هم تغییر کرد. به طوری که در حال حاضر، غلظت گازهای گلخانه ای از حدود 270واحد به 367 واحد رسیده است.

بشر برای انجام کارهای خود به انرژی احتیاج دارد و این انرژی را از غذا تأمین می نماید. بعلاوه برای روشنایی و گرم کردن خانه احتیاجمند انرژی است. اتومبیل ها برای حرکت به سوخت احتیاج دارد. ماشین های صنعتی هم به انرژی احتیاج دارند. بیشتر انرژی های لازم برای موارد فوق به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سوخت های فسیلی مثل نفت و گاز و زغال سنگ به دست می آید. اینها سوخت هایی هستند که سوزاندن آنها گاز گلخانه ای آزاد می نمایند.

آیا می دانید که چه وقتی گازهای گلخانه ای را به هوا می فرستید؟ هر وقت که: تلویزیون دیدن می کنید، با کامپیوتر بازی می کنید، از کولر یا فن کوئل استفاده می کنید، از استریو ضبط استفاده می کنید، چراغ را روشن می کنید، لباس هایتان را می شویید یا اطو می کنید، سوار اتومبیل می شوید، غذایتان را در مایکروویو گرم می کنید، از بخاری گازی یا نفتی استفاده می کنید، به فراوری گازهای گل خانه ای در هوا یاری می کنید.

علت آن هم کاملاً تعیین است، چون ما برای انجام این کارها به برق و سوخت احتیاج داریم که با فعالیت های نیروگاه های زغال سنگ و نفت این احتیاج را رفع می کنیم، علاوه بر این پالایشگاه ها هم برای تصفیه نفت خام و فراوری نفت و بنزین، سوخت مصرف می نمایند.

سوزاندن نفت و زغال سنگ هم گاز گلخانه ای فراوری می نماید. پس هرچه شما بیشتر برق مصرف کنید، نیروگاه ها از سوخت بیشتری استفاده می نمایند و درنتیجه گاز گلخانه ای زیادتری فراوری می گردد.

چرا نمی خواهیم زمین گرم تر گردد؟

برخی وقت ها مسائل کوچک می توانند به مسائل بزرگی تبدیل شوند! مثلاً به مسواک زدن دندانهاتیان فکر کنید. اگر شما یک روز مسواک نزنید، هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، اما آیا می دانید اگر یک ماه دندان هایتان را مسواک نزنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این همان چیزی است که برای زمین اتفاق می افتد.

اگر دمای هوا فقط چند روز، بالاتر از حد طبیعی باشد، چندان مهم نیست، چون دمای محیط تقریباً ثابت می ماند. اما اگر دمای هوا مدت زیادی به طور مداوم بالا برود، کره زمین با مسائل اساسی روبرو خواهد شد.

دمای میانه زمین در طول قرن گذشته تقریباً 0/5 درجه سانتیگراد افزایش یافته است، دانشمندان انتظار دارند که در طول 100 سال آینده میانه دمای زمین 1/5 تا 3/5 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

شاید فکر کنید اینکه چیزی نیست، اما همین میزان می تواند آب و هوای زمین را به طور بی سابقه ای تغییر دهد. زمانی که این پدیده رخ دهد، ممکن است تغییرات بزرگی در سطح آب اقیانوس ها، مزارع کشاورزی و هوایی که تنفس می کنیم یا آبی که می نوشیم، رخ دهد. با گرم شدن آب و هوا و تأثیر آن بر مزارع کشاورزی، منابع غذایی انسانها کاهش می یابد، آب بیشتری بخار می گردد و در نتیجه انسان ها با کمبود آب شیرین روبرو خواهند شد. این تغییرات روی حیوانات و گیاهان هم تأثیر منفی می گذارد.

اگر این تغییرات به آرامی اتفاق بیافتد، جانوران و گیاهان خود را با آن وفق می دهند، اما اگر این تغییرات خیلی سریع اتفاق بیافتد، حیات وحش با خطرات جدی روبرو می شوند، مثلاً پرندگان و جانورانی که در فصل های مختلف سال به جاهای دیگر مهاجرت می نمایند، ممکن است مکان مناسبی را برای مهاجرت پیدا ننمایند و یا غذایی برای خوردن نداشته باشند.

میزان آب دریاها در اثر ذوب شدن یخ های قطبی افزایش می یابد و از سوی دیگر بر اثر افزایش دما، آب دریاها و اقیانوسها، منبسط می گردد. اگر آب اقیانوس منبسط گردد، فضای بیشتری را اشغال می نماید و در نتیجه سطح آب دریاها بالا می آید. سطح آب دریا ممکن است در قرن آینده چند سانتیمتر یا حدبیشتر 1 متر بالا بیاید.

در این صورت مردمی که خانه هایشان در کنار ساحل دریا واقع شده است و جزیره نشینان، خانه های خود را از دست می دهند و مزارع ساحلی هم به زیر آب می فرایند. در اثر بالا آمدن آب دریا منابع آب شیرین هم غیر قابل استفاده می شوند.

مدل های جوی پیش بینی می نمایند تا سال 2100، دمای کره زمین از 1 تا 3/5 درجه سانتی گراد افزایش یابد و این میزان بیش از تغییرات دمایی در 10 هزار سال گذشته خواهد بود، بنابراین اتحاد کشورها به منظور کنترل و تثبیت گازهای گلخانه ای منتشره یک ضرورت است.

منبع:نشریه پیغام پزشک، شماره 45

منبع: راسخون

به "تأثیر فعالیت های بشری در تغییرات آب و هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر فعالیت های بشری در تغییرات آب و هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید