از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به المپیک

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، وزنه برداری ایران در المپیک توکیو تنها دو سهمیه دارد که یک سهمیه آن به وسیله علی داودی در فوق سنگین قطعی شده است و یک سهمیه دیگر به جای مانده که یا در دسته 96 کیلوگرم خواهد یا در دسته 109 کیلوگرم. فدراسیون بیشتر در پی این است که در دسته 96 کیلوگرم سهمیه بگیرد، چون شانس دریافت مدال در این وزن بیشتر است و سهراب مرادی و کیانوش رستمی دنبال یک سهمیه این وزن هستند. برای دریافت این سهمیه یکی از آن ها باید یا جزو هشت وزنه بردار اول وزن باشد یا در بین وزنه برداران آسیایی بیشترین امتیاز را داشته باشد که به علت امتیاز کمی که دارند جزو هشت نفر نمی توانند باشند و تمام امیدشان رسیدن به سهمیه برترین وزنه بردار قاره است.

از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به المپیک

پس از سرانجام مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا ازبکستان، از آنجا که سهراب مرادی و کیانوش رستمی نتوانستند حداکثر امتیاز لازم را بگیرند، کسب سهمیه دسته 96 کیلوگرم برای ایران به، اما و اگر های فراوانی کشیده است و انواع احتمالات برای رسیدن به این سهمیه مطرح است.

قطعی ترین راه، وزنه زدن در کلمبیا

از آنجا که وزنه بردار قرقیزستان امتیاز بالاتری نسبت به سهراب و کیانوش دارد و فعلا شانس اصلی کسب نام برترین وزنه بردار قاره آسیا است، بنابراین یکی از قطعی ترین راه ها برای کسب سهمیه این است که سهراب مرادی یا کیانوش رستمی در مسابقات گزینشی المپیک کلمبیا بتوانند مجموع امتیازات خود را به امتیازی بالاتر از وزنه بردار قرقیزستان برسانند.

مجموع امتیازات وزنه بردار قرقیزستان پس از قهرمانی آسیا 3226 امتیاز است.

سهراب مرادی در صورتی که در کلمبیا مجموع 388 کیلوگرم را ثبت کند، 941.117 امتیاز می گیرد و می تواند مجموع امتیازات خود را به 3227 برساند و بالاتر از وزنه بردار قرقیز قرار بگیرد. کیانوش رستمی کارش برایش بسیار سخت تر است. او برای پیش افتادن از وزنه بردار قرقیزستان باید حدود 1200 امتیاز بگیرد و در واقع در کلمبیا باید 402 کیلوگرم وزنه بزند که کار بسیار مسئله ای محسوب می گردد.

حالا اگر این امتیازات در مسابقات کلمبیا پیش نیاید باید چشم و امید این دو وزنه بردار به احتمال تغییرات در رنکینگ باشد.

البته در صورتی که سهراب مرادی به هر دلیلی به کلمبیا نرود یا در کلمبیا نتواند وزنه بزند، کیانوش رستمی با مجموع 378 کیلوگرم و کسب 1050 امتیاز بالاتر از سهراب مرادی می گیرد و می تواند به تغییرات رنکینگ چشم داشته باشد.

آنالیز احتمال تغییرات در رنکینگ دسته 96 کیلوگرم

در صورتی که سهراب مرادی و کیانوش رستمی در مسابقات کلمبیا نتوانند اختلاف امتیاز با وزنه بردار قرقیز را جبران نمایند، شاید باید امیدوار باشند که تغییرات رنکینگ به نفع آن ها باشد که البته این رنکینگ هم پیچیدگی های خاص خود را دارد. در صورتی که رنکینگ ریزش داشته باشد و وزنه بردار قرقیز بتواند جزو هشت نفر رنکینگ باشد، یکی از دو وزنه بردار ایران می تواند سهمیه برترین وزنه بردار قاره را بگیرد.

مهمترین وزنه برداران حال حاضر رنکینگ:

1-تائو تیان از چین

2-فارس الباخ از قطر

3-جاناتان ریواز از کلمبیا

4-آنتون پلیسنوی از گرجستان

5-رابرت سانتاوی از کانادا

6-دانگ جو یو از کره جنوبی

7-کیدومار والنیلا از ونزوئلا

8-یاماموتو از ژاپن

9- الفیدس ویرا از کوبا

10- تسیخانتسو از بلاروس

11-رسول بیکف از قرقیزستان

* چین در اوزان المپیکی 61، 67، 73، 81، 96 و 109 سهمیه دارد، اما از آنجا که فقط چهار نفر را می تواند به المپیک بفرستد، می توان این احتمال را داد که دسته 96 کیلوگرم انتخابی چینی ها نباشد.

*سه وزنه بردار کلمبیا در ششم اسفند 98، تست دوپینگشان مثبت شد و آن ها تعلیق شدند تا پرونده شان بیشتر آنالیز گردد. طبق قانون، کشوری که سه نمونه دوپینگ در سال داشته باشد، یک سال محروم است، اما نکته این است که هنوز فدراسیون دنیای نتیجه پرونده این سه وزنه بردار را اعلام ننموده است و حتی کلمبیا در مسابقات پان امریکن هم که دو روز پیش به سرانجام رسید، شرکت کرد؛ بنابراین حذف وزنه بردار کلمبیا از رنکینگ کاملا نامشخص است.

* وزنه بردار کوبا برای کسب سهمیه یک مسابقه در دسته 81 و سپس بقیه مسابقاتش را در دسته های 89 و 96 کیلوگرم وزنه زده است.

نکته ای که در خصوص این وزنه بردار مطرح است، چون در دسته 96 کیلوگرم در مسابقه ای که سطح آن طلایی باشد، شرکت ننموده است پس نمی تواند مجوز المپیک بگیرد. اما طبق قوانین کسب سهمیه المپیک به نظر می رسد مسئله ای نداشته باشد.

در ماده 7 انتخاب دسته وزنی، آمده است برای وزنه بردارانی که واجد شرایط رفتن به المپیک هستند، تنها شرطی که قید شده، وزنه بردار حداقل دو مرتبه در مسابقات گزینشی المپیک وزن المپیکی وزنه زده باشد. درواقع در این شرط رنگ رویداد قید نشده که حتما باید طلایی باشد.

وزنه بردار کوبا هم در سه مسابقه گزینشی در دسته 96 کیلوگرم وزنه زده است که البته امتیازاتی که از این مسابقات گرفته به او کمکی ننموده اند و تنها امتیازات مسابقات دسته 89 برای او محاسبه شده اند. نکته مهم این است که او در مسابقات پان امریکن که سطح طلایی داشت هم باز هم در دسته 89 وزنه زد و اگر این قانون که حتما باید در یک مسابقه طلایی دسته 96 شرکت می کرد، وجود داشت، منطقی این بود در این مسابقات بجای 89 در 96 وزنه می زد حالا باید دید می تواند مجوز را بگیرد یا خیر.

* بلاروس در المپیک توکیو یک سهمیه دارد که در دسته 73، 96 و 109 می تواند سهمیه بگیرد. از این رو احتمال حذف وزنه بردار بلاروس در 96 کیلو هم هست، اما نکته ای که وجود دارد، وزنه بردار دسته 73 بلاروس آخرین مسابقه ای که شرکت نموده سال 2019 است و هر چند امتیاز لازم را دارد، اما با غیبت او در مسابقات اوایل سال 2020 و قهرمانی اروپا 2021 این احتمال را می توان داد که شاید برنامه ای برای المپیک نداشته باشد.

*حضور ژاپن، میزبان المپیک در رنکینگ هم سوالاتی را به وجود آورده بود، اما طبق قوانین، ژاپن می تواند خودش سهمیه بگیرد و اگر حداکثر سهمیه را نگیرد، سه سهمیه تضمین شده در بخش مردان دارد. اگر میزبان از سهمیه اش استفاده نکند در این صورت سهمیه مجددا تخصیص داده می گردد آن هم به ورزشکاری که بالاترین امتیاز را دارد و کشورش در آن وزن صاحب سهمیه نشده باشد.

* سه نفر پیش روی وزنه بردار قرقیز برای حضور در رنکینگ هشت نفره

بنابراین با این شرایط فعلا سه نفر باید از رنکینگ خارج شوند تا وزنه بردار قرقیزستان وارد رنکینگ هشت نفره گردد تا در صورت نتیجه نگرفتن در کلمبیا، باز هم نام برترین وزنه بردار قاره به ایران برسد.

* فاصله علی هاشمی تا سهمیه المپیک فقط یک مسابقه است

علی هاشمی تنها یک مسابقه دیگر می خواهد تا بتواند سهمیه المپیک را بگیرد و با توجه به 3560 امتیازی که دارد از لحاظ امتیازی مسئله ای ندارد و فقط باید تعداد مسابقات گزینشی المپیکی خود را به شش مسابقه برساند.

بحثی که در خصوص علی هاشمی مطرح شده این است که اگر او به مسابقات کلمبیا برود و وزن کشی کند، سهمیه را به دست می آورد و اگر سهراب مرادی یا کیانوش رستمی هر کدام بتوانند در دسته 96 به سهمیه برسند، چون علی هاشمی امتیاز مجموع بالاتری دارد، اتوماتیک وار او انتخاب می گردد.

اما قانون کسب سهمیه المپیک چیز دیگری می گوید.

طبق بند 4 قوانین سهمیه ها: اگر کشوری بیشتر از ظرفیت مجاز تعریف شده در سیستم انتخابی، سهمیه گرفته باشد، کمیته ملی المپیک باید از بین افراد واجد شرایط، ورزشکار را انتخاب کند و سهمیه قابل انتقال هم نیست؛ بنابراین علی هاشمی می تواند در مسابقات کلمبیا شرکت و شش مسابقه گزینشی خود را کامل کند.

کلمبیا آخرین شانس ایران

مسابقات کلمبیا از 20 اردیبهشت شروع می گردد و ایران نباید آن را از دست بدهد، چون تمام تغییر و تحولات در رنکینگ 96 و ریزش های احتمالی بعد از سرانجام مسابقات گزینشی المپیک اتفاق می افتد. آخرین مسابقه گزینشی المپیک هم جوانان دنیا است که اوایل خرداد برگزار می گردد و پس از آن فدراسیون دنیای به کشور ها اعلام می نماید که حداکثر چند ورزشکار واجد شرایط برای کسب سهمیه المپیک دارند و سپس کشور ها باید نام و دسته وزنی ورزشکار خود را تایید نمایند.

اگر ما در دسته 96 کیلوگرم به هر دلیلی نتوانیم سهمیه بگیریم، با حضور علی هاشمی در مسابقات کلمبیا هنوز این شانس را داریم که با دو وزنه بردار به المپیک توکیو برویم.

منبع: فرارو

به "از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید