وعده عظیم وزیر بهداشت و آخرین شرایط واکسیناسیون

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، در حالیکه گزارش هایی از کمبود واکسن کرونا در نقاط مختلف کشور منتشر شده است اما مسئولان وعده واردات گسترده واکسن در شهریور و مهر را می دهند. وزیر بهداشت گفت که تا انتها مهر ماه 40 تا 50 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور می گردد. پیشتر هم مقامات هلال احمر از واردات بیست میلیون واکسن خبر داده بودند.

وعده عظیم وزیر بهداشت و آخرین شرایط واکسیناسیون

بهرام عین اللهی در یک گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه قرارداد ها بسته و واریز پول برای واردات واکسن کرونا صورت گرفته است، پیش بینی کرد تا سرانجام مهرماه بتوانیم حدود 40 تا 50 میلیون دوز واکسن کرونا را وارد کنیم و اگر بتوانیم که 70 درصد مردم خود را واکسینه کنیم ایمنی نسبی در کشور ایجاد می گردد.

او اضافه کرد: برنامه ما این است که دهه فجر سرانجام واکسیناسیون کرونا باشد و البته این مسئله محدود به وزارت بهداشت نیست و رئیس جمهور و سایر نهاد ها پیگیر واردات واکسن کرونا هستند.

وزیر بهداشت و درمان تاکید نمود ما به همکاری مردم برای واکسیناسیون کرونا احتیاج داریم. در بعضی خانواده ها و مردم درصد بالای رعایت پروتکل ها را می بینیم، اما از طرفی بعضی هم رعایت نمی نمایند و بیشتر به کار فرهنگی احتیاج داریم. شاید ضروری است کار هنری در سریال ها و مستند ها انجام گردد.

او بعلاوه اضافه کرد: شاید در آینده بین کسانی که واکسن زدند و کسانی که واکسن نزدند در خدماتمان تفاوت هایی قائل شویم که به آن قرنطینه هوشمند می گویند. خود واکسیناسیون هم باید هوشمند گردد تا هم فرد و هم اطرافیانش ایمن شوند.

عین اللهی با بیان اینکه بزرگترین راه چاره برای جلوگیری از توسعه کرونا، واکسیناسیون است، ادامه داد: حدود 60 میلیون نفر بالای 18 سال باید واکسینه شوند و با احتساب دو دوز واکسن برای هر نفر، به 120 میلیون دوز واکسن احتیاج داریم. تا الآن در کشور حدود 27 میلیون دوز واکسن زده ایم که 19 میلیون، دوز اول و 8 میلیون هم دوز دوم را دریافت نموده اند. با این حساب هنوز به 93 میلیون دوز واکسن احتیاج داریم.

او با اشاره به بحث قرنطینه اضافه کرد: از لاک داون (قرنطینه) که سخن می گوییم از 10 تا 100 درصد متغیر است. شرایط کشور به گونه ای نیست که بتوان لاک داون 100 درصدی داشت، اما ستاد مقابله با کرونا بسته به شرایط، این فرایند را انجام می دهد.

او درباره ظرفیت فراوری داخلی واکسن کرونا هم توضیح داد: اکنون حدود 10 تا 12 میلیون ظرفیت فراوری واکسن داخلی در یک ماه در یک شرکت واکسن سازی است. واکسن انستیتو پاستور، واکسن انستیتو رازی و واکسن سیناژن در مراحل سرانجامی هستند که تقریباً جمع این ها حدود 5 میلیون دوز می گردد، ولی احتیاج به واردات داریم.

او اضافه کرد: نظر شخصی من این است که درست است که واکسن های ایرانی با تأخیر مواجهند، اما برای ماه های آینده به ما اطمینان خاطر می دهند، زیرا بعداً هم به واکسن احتیاج داریم. بیماری کرونا پایدار است و ما به دوز سوم هم احتیاج داریم و اکنون برای افراد شاغل در مراکز درمانی دوز یادآور ضروری است.

آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا از ابتدا تا صبح امروز 10 شهریور 1400

از شروع واکسیناسیون کرونا تا امروز، 28 میلیون و 67 هزار و 827 دُز واکسن در کشور تزریق شده است که انواع واکسن های ایرانی و وارداتی در این سبد واکسیناسیون به چشم می خورد.

براساس گزارش وزارت بهداشت:

اسپوتنیک نوبت اول : 450218

اسپوتنیک نوبت دوم : 365032

سینوفارم نوبت اول : 13099816

سینو فارم نوبت دوم : 6717532

بهارات نوبت اول : 59389

بهارات نوبت دوم : 54218

آسترازنکا نوبت اول : 3273513

آسترازنکا نوبت دوم : 1289290

برکت نوبت اول : 2126687

برکت نوبت دوم : 632132

واکسیناسیون مشاغل نو در مهرماه

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است که ذخیره واکسن در کشور روبه سرانجام است و باید هرچه سریعتر واردات واکسن افزایش یابد. در بعضی شهر های کشور برای واکسیناسیون دوز اول فقط واکسن برکت موجود است و برای واکسیناسیون دوز دوم هم کمبودهای گزارش شده است.

از طرف دیگر بعضی ناظان انتقاد می نمایند که در برنامه واکسیناسیون انحراف به وجود آمده است و گروه های شغلی اولویت بیشتری نسبت به گروه های سنی پیدا نموده اند که این مسئله می تواند به بی عدالتی در واکسیناسیون دامن بزند.

امروز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه مشاغلی مانند فروشگاه های زنجیره ای و اینترنتی با شیوع بیماری کرونا به علت فعالیت مداوم در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار داشته اند، اظهار کرد: مشاغلی مانند هتل داران و نانوایی ها هم حتی در شرایط قرمز کرونا مشغول به فعالیت بوده اند و برنامه ریزی برای واکسیناسیون آنها صورت گرفته است.

او اضافه کرد: واکسیناسیون این مشاغل از مهر شروع خواهد شد البته شروع واکسیناسیون این مشاغل احتیاج به ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و معین هویت افراد دارد تا از این طریق واکسن مورد احتیاج این گروه از مشاغل هم تامین گردد.

منبع: فرارو

به "وعده عظیم وزیر بهداشت و آخرین شرایط واکسیناسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده عظیم وزیر بهداشت و آخرین شرایط واکسیناسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید