تلسکوپ بعدی ناسا از سیارات خارج از منظومه شمسی مستقیم عکس می گیرد

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس به نقل از ایندپندنت، در حال حاضر تلسکوپ فضایی جیمز وب هر لحظه به شروع فعالیت خود نزدیک تر می گردد. اما کارشناسان از هم اکنون مشغول آنالیز و حدس درباره تلسکوپ فضایی بزرگ بعدی ناسا هستند که نانسی گریس رومن نام گرفته است.

تلسکوپ بعدی ناسا از سیارات خارج از منظومه شمسی مستقیم عکس می گیرد

محققان ناسا یک پست وبلاگی درباره تلسکوپ رومن و قابلیت های آن منتشر نموده اند که قرار است در 2027 میلادی به فضا ارسال گردد. طبق این پست، تلسکوپ مذکور به ستاره شناسان یاری می نماید برای نخستین بار از سیارات خارج از منظومه شمسی کوچک با دمای اندک (مانند مشتری) عکاسی نمایند.

سیارات خارج از منظومه شمسی چنان دوردست هستند که به طور غیر مستقیم و با رصد تاثیر شان بر ستاره میزبان شناسایی می شوند.

اما تلسکوپ رومن که قطر آینه اولیه آن 2.4 متر است و مانند هابل منظره وسیعی را رصد می نماید، با استفاده از یک تاج نما(coronagraph) درخشش ستارگان دوردست را مسدود و امکان عکسبرداری از نور سیارات خارج از منظومه شمسی دوردست را فراهم می نماید.

پیش از این بیشتر اوقات از تاج نماها در تلسکوپ های زمینی استفاده می شد و هرچند در تلسکوپ وب نیز از آن استفاده شده اما ابزار مذکور فقط قادر به رصد فضا در طیف نور مادون سرخ است.

راب زلم یکی از ستاره شناسان آزمایشگاه JPL ناسا در این باره می گوید: ما با استفاده از تاج نمای رومن می توانیم از سیارات در نور قابل مشاهده عکس بگیریم. انجام این کار در فضا به ما یاری می نماید تا سیارات کوچک تر و قدیمی تر با دمای کمتر را به طور مستقیم رصد کنیم.

تلسکوپ رومن می تواند به طور مستقیم از سیارات خارج از منظومه شمسی به مقدار مشتری عکس بگیرد و مشخصات محتوای اتمسفر آنها را ردیابی کند تا قابلیت سکونت در آنها ارزیابی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تلسکوپ بعدی ناسا از سیارات خارج از منظومه شمسی مستقیم عکس می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ بعدی ناسا از سیارات خارج از منظومه شمسی مستقیم عکس می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید