افزایش سرعت تشخیص سرطان روده با ابداع یک دوربین جدید

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، محققانی دوربینی با فناوری پیشرفته ابداع کردند که می تواند سرعت تشخیص سرطان روده عظیم را افزایش دهد.

افزایش سرعت تشخیص سرطان روده با ابداع یک دوربین جدید

به گزارش وبلاگ عینک با کلاس، این دوربین که توسط محققان شرکت OutSense در انگلیس ساخته شده است، بر لبه توالت فرنگی قرار می گیرد و با استفاده از فناوی های پیشرفته تصویربرداری، مدفوع را در کاسه توالت به منظور یافتن رد خون در آن اسکن می نماید. وجود رده هایی از خون در مدفوع یکی از علائم ابتلا به سرطان روده عظیم محسوب می گردد.

سپس یافته های این دوربین به برنامه ای در تلفن هوشمند کاربر منتقل می گردد که با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی، نتایج را در عرض چند دقیقه پردازش می نماید و می تواند می تواند آنها را به طور اتوماتیک با یک پزشک به اشتراک گذارد.

پزشک درصورت تشخیص علایم هشدار، ممکن است تحقیقات دقیق تری را مانند کولونوسکوپی توصیه کند؛ در کولونوسکوپی از یک پروب نازک و انعطاف پذیر که دوربینی در انتهای آن وجود دارد برای یافتن علائم سرطان در روده عظیم استفاده می گردد.

بیمار برای استفاده از این دستگاه، باید قبل از رفتن به توالت، ابتدا این برنامه را روی تلفن های هوشمند خود فعال نمایند سپس این برنامه بطور اتوماتیک به این دوربین که بر لبه توالت فرنگی نصب شده است، متصل می گردد.

این دوربین می تواند لکه های مخفی خون را که بر سطح مدفوع قرار ندارند یا رده هایی خونی را که بسیار کوچک هستند و با چشم دیده نمی شوند در مدفوع تشخیص دهد.

نتایج اولیه آزمایشات اجرا شده بر روی این ابزار نشان می دهد که دقت این دوربین در لکه بینی خونریزی تا 90 درصد است.

سرطان روده مربوط به روده عظیم می گردد که بخش نهایی دستگاه گوارش را تشکیل می دهد. اغلب موارد سرطان روده عظیم از تومورهای غیر خوش خیم (سلول های خونی) به نام پولیپ های آدنوماتوز شروع می گردد.

با گذشت زمان بعضی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده تبدیل شوند. پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و علایمی بروز ندهند، به همین علت، پزشکان توصیه می نمایند آزمایش های غربالگری منظم برای یاری به پیشگیری از سرطان روده عظیم انجام دهید، تا پولیپ قبل از تبدیل شدن به سرطان روده شناسایی گردد.

علایم و نشانه های سرطان روده عظیم عبارتند از:

تغییر در عادات روده، از جمله اسهال یا یبوست

خونریزی مستقیم یا وجود خون در مدفوع

ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد

احساس کاملا خالی نشدن روده

ضعف یا خستگی

کاهش وزن نامشخص

بسیاری از سرطان های روده عظیم به دلیل عوامل ناشی از سبک زندگی و افزایش سن ایجاد می شوند و تعداد کمی از موارد به خاطر اختلالات ژنتیکی ارثی اتفاق می افتند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "افزایش سرعت تشخیص سرطان روده با ابداع یک دوربین جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سرعت تشخیص سرطان روده با ابداع یک دوربین جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید